1. a) Liceele care au în
structura lor clase cu program bilingv vor organiza o proba
de verificare a cunostintelor
de limba moderna pentru admiterea în clasa a IX-a.
b) Proba se organizeaza
în perioada prevazuta de Metodologia de organizare si desfasurare
a admiterii în învatamântul liceal si profesional de
stat pentru anul scolar 2003-2004.
2. Subiectele pentru proba de verificare a cunostintelor de limba moderna se alcatuiesc în conformitate cu programa scolara de clasa a VIII-a, pentru limba întâi.
3. a) Subiectele pentru proba
de verificare a cunostintelor de limba moderna sunt unice la nivelul judetului.
Acestea se elaboreaza de catre o comisie formata din profesori de specialitate
din licee (care nu au rude în concurs) si sunt aprobate de inspectorul
de specialitate sau de un metodist, desemnat de inspectorul de specialitate
(în cazul în care inspectorul nu este specialist în limba
pentru care se elaboreaza subiectele).
b) Comisia mentionata la
a) este numita prin decizie a inspectorului scolar general, la propunerea
inspectorului scolar de specialitate sau a unui metodist, desemnat de inspectorul
de specialitate (în cazul în care inspectorul nu este specialist
în limba pentru care se elaboreaza subiectele).
c) Comisiile de examinare
si evaluare pentru proba de verificare a cunostintelor de limba moderna
se numesc prin decizie a inspectorului scolar general, la propunerea inspectorului
scolar de specialitate.
d) În fiecare centru
în care se organizeaza proba de verificare a cunostintelor de limba
moderna, se numeste, prin decizie a inspectorului scolar general, o comisie
de contestatii, formata din cadre didactice de specialitate, altele decât
cele care sunt numite în comisiile de examinare si evaluare. Comisiile
de contestatii se numesc la propunerea inspectorului scolar de specialitate.
4. Examenul de verificare
a cunostintelor de limba moderna consta din doua probe:
a) Proba scrisa, pentru
care se acorda un punctaj maxim de 70 de puncte;
b) Proba orala, pentru
care se acorda un punctaj maxim de 30 de puncte.
5. a) Subiectul pentru proba
scrisa va cuprinde itemi obiectivi (tip text lacunar, alegere
multipla, exercitii de corectare etc.) pentru verificarea cunostintelor
de gramatica si vocabular, conform programei clasei a VIII-a, limba întâi.
b) Timpul afectat probei
scrise este de 60 minute.
c) Pentru proba scrisa
se pot depune contestatii, la centrul la care s-a desfasurat proba, în
perioada prevazuta de Metodologia de organizare si desfasurare a admiterii
în învatamântul liceal si profesional de stat pentru
anul scolar 2003-2004.
6. a) Proba orala va
consta din:
- descrierea unei imagini/citirea
unui text (aflate pe un bilet semnat de membrii comisiei de examinare si
evaluare si avizat de inspectorul de specialitate/profesor metodist, conform
pct.3);
- raspuns la 4 întrebari
(scrise pe bilet) referitoare la imagine/text: 2 întrebari de
întelegere globala,
2 întrebari de întelegere în detaliu;
b) Pentru evaluarea performantei
la proba orala se vor aplica urmatoarele criterii:
? Vocabular si elemente
de constructie a comunicarii:
!0 p – elevul foloseste
bine un numar mare de unitati lexicale/gramaticale, care îi
permit sa-si exprime bine ideile; face putine greseli;
8 p – elevul foloseste
un numar suficient de mare de unitati lexicale/structuri gramaticale, se
exprima clar, fara a-si cauta cuvintele; greselile facute nu disturba comunicarea;
6 p – elevul are cunostinte
lexicale/gramaticale satisfacatoare, exprima idei cu o oarecare ezitare/greseli,
dar realizeaza comunicarea;
4 p – elevul foloseste putine
structuri lexicale/gramaticale, face multe greseli,
comunicarea este dificila;
2 p – elevul are un bagaj
lexical/gramatical insuficient, face foarte multe greseli,
nu poate realiza comunicarea;
? Întelegerea contextului
si fluenta exprimarii
10 p – elevul se exprima
fluent si spontan; raspunsul dovedeste întelegerea în detaliu
a temei;
8 p – elevul se exprima
fluent, cu pauze aproape insesizabile pentru a-si cauta structura lexicala/gramaticala
potrivita; raspunsul dovedeste o buna întelegere a temei;
6 p – elevul se exprima
inteligibil, cu mici pauze pentru a-si cauta structura lexicala/gramaticala
potrivita; raspunsul dovedeste o întelegere globala satisfacatoare
a temei;
4 p – elevul foloseste enunturi
incomplete, cu pauze lungi si dese ezitari; raspunsul dovedeste o defectuoasa
întelegere a temei;
2 p – elevul nu poate produce
decât enunturi scurte, fara legatura cu contextul, cu pauze mari
între ele; raspunsul dovedeste ca nu a înteles tema.
? Pronuntia
10 p – elevul are o pronuntie
apropiata de pronuntia standard;
8 p – elevul are o pronuntie
buna, cu putine abateri;
6 p – elevul are o pronuntie
acceptabila, care permite realizarea comunicarii cu
usurinta;
4 p – elevul are o pronuntie
defectuoasa, care disturba comunicarea;
2 p - pronuntia
elevului nu permite comunicarea.
c) Nu se admit contestatii la proba orala.
7. a) Punctajele obtinute
la cele doua probe (scrisa si orala) se aduna, iar rezultatul se
împarte la 10, obtinându-se astfel nota finala.
b) Se considera admis la
proba de verificare a cunostintelor de limba moderna elevul care a
obtinut minimum nota 6.
8. a) Pentru admiterea în
clasele cu predare intensiva a unei limbi moderne se va
aplica acelasi tip de proba.
b) Pentru clasele cu predare intensiva a unei limbi moderne, testarea se
va desfasura dupa repartizarea computerizata, într-o perioada care
va fi anuntata de conducerea unitatii de învatamânt si care
va fi afisata la avizierul unitatii o data cu listele elevilor admisi în
clasa a IX-a în prima sesiune de admitere.