PROBA DE VERIFICARE A CUNOSTINTELOR DE LIMBA MODERNA pentru admiterea în clasa a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulatie internationala

1. a) Liceele care au în structura lor clase cu program bilingv vor organiza o proba
de verificare a cunostintelor de limba moderna pentru admiterea în clasa a IX-a.
b) Proba  se organizeaza în perioada prevazuta de Metodologia de organizare si desfasurare a admiterii în învatamântul liceal si profesional de stat pentru anul scolar 2003-2004.

2. Subiectele pentru proba de verificare a cunostintelor de limba moderna se alcatuiesc în conformitate cu programa scolara de clasa a VIII-a, pentru limba întâi.

3. a) Subiectele pentru proba de verificare a cunostintelor de limba moderna sunt unice la nivelul judetului. Acestea se elaboreaza de catre o comisie formata din profesori de specialitate din licee (care nu au rude în concurs) si sunt aprobate de inspectorul de specialitate sau de un metodist, desemnat de inspectorul de specialitate (în cazul în care inspectorul nu este specialist în limba pentru care se elaboreaza subiectele).
b) Comisia mentionata la a) este numita prin decizie a inspectorului scolar general, la propunerea inspectorului scolar de specialitate sau a unui metodist, desemnat de inspectorul de specialitate (în cazul în care inspectorul nu este specialist în limba pentru care se elaboreaza subiectele).
c) Comisiile de examinare si evaluare pentru proba de verificare a cunostintelor de limba moderna se numesc prin decizie a inspectorului scolar general, la propunerea inspectorului scolar de specialitate.
d) În fiecare centru în care se organizeaza proba de verificare a cunostintelor de limba moderna, se numeste, prin decizie a inspectorului scolar general, o comisie de contestatii, formata din cadre didactice de specialitate, altele decât cele care sunt numite în comisiile de examinare si evaluare. Comisiile de contestatii se numesc la propunerea inspectorului scolar de specialitate.

4.  Examenul de verificare a cunostintelor de limba moderna consta din doua probe:
a) Proba scrisa, pentru care se acorda un punctaj maxim de  70 de puncte;
b)  Proba orala, pentru care se acorda un punctaj maxim de 30 de puncte.

5. a) Subiectul pentru proba scrisa va cuprinde  itemi obiectivi  (tip text lacunar, alegere multipla, exercitii de corectare etc.) pentru verificarea cunostintelor de gramatica si vocabular, conform programei clasei a VIII-a, limba întâi.
b) Timpul afectat probei scrise este de 60 minute.
c)  Pentru proba scrisa se pot depune contestatii, la centrul la care s-a desfasurat proba, în perioada prevazuta de Metodologia de organizare si desfasurare a admiterii în învatamântul liceal si profesional de stat pentru anul scolar 2003-2004.

6. a)  Proba orala va consta din:
- descrierea unei imagini/citirea unui text (aflate pe un bilet semnat de membrii comisiei de examinare si evaluare si avizat de inspectorul de specialitate/profesor metodist, conform pct.3);
- raspuns la 4 întrebari (scrise pe bilet) referitoare la imagine/text: 2 întrebari de
întelegere globala, 2 întrebari de întelegere în detaliu;
b) Pentru evaluarea performantei la proba orala se vor aplica urmatoarele criterii:
? Vocabular si elemente de constructie a comunicarii:
!0 p –  elevul foloseste bine un numar mare de unitati lexicale/gramaticale, care îi  permit sa-si   exprime bine ideile; face putine greseli;
8 p –  elevul foloseste un numar suficient de mare de unitati lexicale/structuri gramaticale, se exprima clar, fara a-si cauta cuvintele; greselile facute nu disturba comunicarea;
6 p –  elevul are cunostinte lexicale/gramaticale satisfacatoare, exprima idei cu o oarecare ezitare/greseli, dar realizeaza comunicarea;
4 p – elevul foloseste putine structuri lexicale/gramaticale, face multe  greseli,
comunicarea este dificila;
2 p – elevul are un bagaj lexical/gramatical insuficient,  face foarte multe greseli,  nu poate realiza  comunicarea;

? Întelegerea contextului si fluenta exprimarii
10 p – elevul se exprima fluent si spontan; raspunsul dovedeste întelegerea în detaliu a temei;
8 p – elevul se exprima fluent, cu pauze aproape insesizabile pentru a-si cauta structura lexicala/gramaticala potrivita; raspunsul dovedeste o buna întelegere a temei;
6 p – elevul se exprima inteligibil, cu mici pauze pentru a-si cauta structura lexicala/gramaticala potrivita; raspunsul dovedeste o întelegere globala satisfacatoare a temei;
4 p – elevul foloseste enunturi incomplete, cu pauze lungi si dese ezitari; raspunsul dovedeste o defectuoasa întelegere a temei;
2 p – elevul nu poate produce decât enunturi scurte, fara legatura cu contextul, cu pauze mari între ele; raspunsul dovedeste ca nu a înteles tema.

? Pronuntia
10 p – elevul are o pronuntie apropiata de pronuntia standard;
8 p – elevul are o pronuntie buna, cu putine abateri;
6 p – elevul are o pronuntie acceptabila, care permite realizarea comunicarii cu
        usurinta;
4 p – elevul are o pronuntie defectuoasa, care disturba comunicarea;
2 p -  pronuntia  elevului nu permite comunicarea.

c) Nu se admit contestatii la proba orala.

7.  a) Punctajele obtinute la cele doua probe (scrisa si orala) se aduna, iar rezultatul se  împarte la 10, obtinându-se astfel nota finala.
b) Se considera admis la proba de verificare a cunostintelor de limba moderna elevul care a  obtinut minimum nota 6.

8. a) Pentru admiterea în clasele cu predare intensiva a unei limbi moderne se va
aplica acelasi tip de proba.
     b) Pentru clasele cu predare intensiva a unei limbi moderne, testarea se va desfasura dupa repartizarea computerizata, într-o perioada care va fi anuntata de conducerea unitatii de învatamânt si care va fi afisata la avizierul unitatii o data cu listele elevilor admisi în clasa a IX-a în prima sesiune de admitere.